Документ взят из кэша поисковой машины. Адрес оригинального документа : http://www.astrolib.ru/rsn/1998/10/21/
Дата изменения: Unknown
Дата индексирования: Sat Apr 9 23:30:55 2016
Кодировка: Windows-1251

Поисковые слова: ultraviolet
Электронная библиотека астронома-любителя. RU.SPACE.NEWS - архив за 21 октября 1998.
Электронная библиотека астронома-любителя. Книги по астрономии, телескопостроению, оптике.


Ru.Space.News:
Октябрь 1998
ПнВтСрЧтПтСбВс
 
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
 

год:





  • Обзоры оружия и снаряжения
  • m31.spb.ru



  • AstroTop-100

    Яндекс цитирования


    0.032


    YouTUBE NauchFilm Channel

    Архив RU.SPACE.NEWS за 21 октября 1998


    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: Старт "Atlas-2A" вновь отложен Привет всем! Вот, свалилось из Internet... Старт "Atlas-2A" вновь отложен Старт ракеты-носителя "Atlas-2A" с космодрома на мысе Канаверал, во время которого на орбиту должен быть доставлен спутник "UHF F9" для Военно-морского флота США, вновь отложен. Hа этот раз причиной отсрочки стали неблагоприятные погодные условия в районе космодрома. Если погода улучшится, то старт может состояться 20 октября в интервале от 7 часов 9 минут до 9 часов 9 минут по Гринвичу. Если ветры по-прежнему будут препятствовать запуску, то он сможет состояться в любой день до 25 октября включительно. 19.10.98 Источник: InfoArt News Agency Hа сегодня все, пока! =SANA=
    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: Закончено расследование причин аварии ракеты-носителя "Delta-3" Привет всем! Вот, свалилось из Internet... Закончено расследование причин аварии ракеты-носителя "Delta-3" Закончено расследование причин аварии ракеты-носителя "Delta-3", происшедшей на космодроме на мысе Канаверал 26 августа с.г. Как установила комиссия, на 70-й секунде полета произошел сбой в программном обеспечении системы управления и ракета начала отклоняться от намеченного курса. Когда отклонение от курса превысило допустимые пределы, по команде с Земли ракета была уничтожена. Компьютерное моделирование помогло точно определить то место в программе, которое привело к аварии. Скорректированное программное обеспечение будет установлено на всех последующих экземплярах РH "Delta-3". Полностью заключение комиссии будет опубликовано через несколько дней. 19.10.98 Источник: InfoArt News Agency Hа сегодня все, пока! =SANA=
    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: В Париже открылась Конференция по космическим радионаблюдениям Привет всем! Вот, свалилось из Internet... В Париже открылась Конференция по космическим радионаблюдениям Сегодня в Париже открылась международная Конференция по космическим радионаблюдениям в длинноволновой части диапазона. В конференции принимают участие более 250 специалистов. Кроме обмена мнениями о последних результатах исследования Вселенной, астрономы и астрофизики из 24 стран намерены выработать принципы взаимоотношений между собой, а также разработать концепцию оперативного обмена научной информацией. Предполагается рассмотреть основные направления работ в данном научном направлении, в том числе с использованием космических аппаратов. Hаиболее детальному рассмотрению будут подвергнуты космические миссии "SIRA" (Solar Imaging Radio Aperture) и "STEREO", разработкой которых занимается NASA и Европейское космическое агентство. 19.10.98 Источник: InfoArt News Agency Hа сегодня все, пока! =SANA=
    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: 20 октября открывается международный симпозиум "Космические Привет всем! Вот, свалилось из Internet... 20 октября открывается международный симпозиум "Космические исследования и эксплуатация ресурсов" 20 октября в городе Каглиари (Италия) открывается организованный Европейским космическим агентством международный симпозиум "Космические исследования и эксплуатация ресурсов". Участники симпозиума, который продлится три дня, рассмотрят инженерные и экономические аспекты космических исследований в XXI веке. Основное внимание будет уделено выработке предложений по уменьшению стоимости доставки грузов на околоземную орбиту. 19.10.98 Источник: InfoArt News Agency Hа сегодня все, пока! =SANA=
    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: Вчера с космодрома на мысе Канаверал был запущен очередной спутник для Привет всем! Вот, свалилось из Internet... Вчера с космодрома на мысе Канаверал был запущен очередной спутник для флота США Вчера в 7 часов 19 минут по Гринвичу с космодрома на мысе Канаверал, стартовая площадка 36А, осуществлен пуск ракеты-носителя "Atlas-2A", которая вывела на околоземную орбиту спутник для военно-морских сил США "UHF F9". Спутник стоимостью $190 млн. изготовлен компанией Hughes Space and Communications и предназначен для ведения разведки и обеспечения связью американских подразделений, находящихся за границей. Через 27 минут после старта спутник был отделен от последней ступени РH и вышел на промежуточную орбиту с параметрами: - наклонений орбиты - 27,012 градуса; - минимальное расстояние от поверхности Земли (в перигее) - 248,618 километров; - максимальное удаление от поверхности Земли (в апогее) - 22472,637 километров. После окончания выведени спутник должен занять место на геостационарной орбите в точке над 22,5 градуса западной долготы. 21.10.98 Источник: InfoArt News Agency Hа сегодня все, пока! =SANA=
    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: NASA опубликовала очередной снимок, переданный на Землю с борта Привет всем! Вот, свалилось из Internet... NASA опубликовала очередной снимок, переданный на Землю с борта орбитального телескопа "Hubble" Изображение было получено 16 июля с.г. и показывает любопытный природный феномен, который наблюдался на Юпитере. Речь идет о Большом Белом Овале - гигантском вихревом образовании в атмосфере Юпитера. Многие десятилетия астрономы наблюдали небольшие белые овалы, которые нынешним летом слились воедино. К сожалению сам момент слияния не удалось зафиксировать, так этот район планеты был скрыт от наблюдения с Земли. После Большого Красного Пятна Большой Белый Овал самое большое вихревое образование в Солнечной системе. По своим размерам она превосходит земной шар. Специалисты предполагают, что основной компонентой Овала является аммиак. 21.10.98 Источник: InfoArt News Agency Hа сегодня все, пока! =SANA=
    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: В Вашингтоне открылась выставка, посвященная полету John Glenn в 1962 Привет всем! Вот, свалилось из Internet... В Вашингтоне открылась выставка, посвященная полету John Glenn в 1962 году В здании Hационального архива США в Вашингтоне открылась выставка, посвященная полету John GLENN в 1962 году. Выставка открылась в предверии второго полета космонавта на борту корабля "Discovery", стартующего с космодрома на мысе Канаверал 29 октября с.г. В экспозиции представлены документы, рассказывающие о подготовке космонавтов первого отряда космонавтов NASA, а также документы о самом полете в феврале 1962 года. Среди представленных документов четыре страницы официальной расшифровки стенограммы переговоров John GLENN с Центром управления полетом. 21.10.98 Источник: InfoArt News Agency Hа сегодня все, пока! =SANA=
    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: Старт "Deep Space-1" вновь перенесен Привет всем! Вот, свалилось из Internet... Старт "Deep Space-1" вновь перенесен Вновь перенесен старт межпланетного зонда "Deep Space-1". Hо если раньше срок старта откладывался, то теперь речь идет о решении NASA осуществить старт на один день ранее запланированного срока. Теперь старт должен состояться 24 октября в 12 часов 10 секунд по Гринвичу с космодрома на мысе Канаверал, стартовая площадка 17. Старт "Deep Space-1" жестко привязан к старту РH "Pegasus", который запланирован с того же космодрома 22 октября (американская система старта позволяет осуществлять пуски ракет-носителей с космодрома на мысе Канаверал с интервалом не менее двух суток). Если старт "Pegasus" придется отложить на сутки, то и старт "Deep Space-1" будет отложен на сутки и состоится 25 октября в 9 часов 59 минут 50 секунд по Гринвичу. Hа 23 октября намечена последняя предстартовая пресс-конференция. Hа ней должны выступить Главный инженер проекта Dr. Marc RAYMAN, начальник стартовой площадки 17 космодрома на мысе Канаверал Richard MURPHY, менеджер NASA Ray LUGO, руководитель метеорологического центра космодрома Joel TUMBIOLO. Если старт станции будет перенесен на 25 октября, то и пресс-конференция будет сдвинута на день позже. 21.10.98 Источник: InfoArt News Agency Hа сегодня все, пока! =SANA=
    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: Продолжается полет межпланетного зонда "Galileo" Привет всем! Вот, свалилось из Internet... Продолжается полет межпланетного зонда "Galileo" Лаборатория реактивного движения в Пасадене (штат Калифорния, США) распространила очередной пресс-релиз о полете межпланетного зонда "Galileo", движущегося по орбите вокруг Юпитера. В период с 19 по 25 октября на Землю с борта станции будет поступать научная информация, записанная на бортовых магнитных носителях. Передача информации будет прервана дважды: 23 октября для коррекции траектории движения станции и 25 октября для регламентного обслуживания бортовых систем. Ожидается прием четырех изображений Европы, сделанных в конце сентября во время сближения станции с юпитерианским спутником. 24 октября станция пройдет наиболее удаленную точку своей орбиты и будет находится в 7,9 миллионах километров от центра Юпитера. После этого станция начнет обратное движение. 21.10.98 Источник: InfoArt News Agency Hа сегодня все, пока! =SANA=
    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: U.Arizona planetary scientists plan non-stop, 9-day observing run , wi Привет всем! Вот, свалилось из Internet... News Services University of Arizona Contact(s): Jay B. Holberg 520-621-4571 holberg@argus.lpl.arizona.edu A. Lyle Broadfoot 520-621-4303 broadfoot@vega.lpl.arizona.edu Jim Sahli Goddard Space Flight Center public information 301-286-0697 james.sahli.1@gsfc.nasa.gov October 19, 1998 UA planetary scientists plan non-stop, 9-day observing run with UVSTAR, STAR-LITE during next shuttle mission By Lori Stiles The shuttle mission that will be next week's historic return to space for pioneer astronaut John Glenn will be a nine-day, non-stop observing marathon for teams of planetary scientists from The University of Arizona in Tucson. Discovery will carry the 77-year-old Ohio senator on his first space mission since he made the first U.S. orbital flight in 1962. It also will carry UA- developed telescopes called UVSTAR and STAR-LITE, two of six astronomy experiments that make up the Hitchhiker payload, on the more than 3.5 million mile journey. Launch is set during a 2+ hour window that begins at 2 p.m. EST (noon MST) Thursday, Oct. 29. A. Lyle Broadfoot, senior research scientist at the UA Lunar and Planetary Laboratory (LPL), heads the UA team that jointly developed the UVSTAR with a group headed by Robert Stalio of the Center for Advanced Research in Space Optics at the University of Trieste, Italy. The Arizona and Italian scientists first flew their instrument on the Endeavor space shuttle in August 1995. The UVSTAR, or <b style="color:black;background-color:#ffff66">Ultraviolet</b> Spectrograph Telescope for Astronomical Research, is mounted on a pallet on top of the Hitchhiker cross-bay bridge in Discovery's cargo bay. It consists of two telescopes with imaging spectrographs that cover overlapping spectral regions of 500 to 900 angstroms and 850 to 1,250 angstroms, or wavelengths far shorter than those visible to the human eye. (Visible light is between 4,000 and 7,000 angstroms. An angstrom is one ten-billionth of a meter.) UVSTAR will be used in an ambitious schedule of solar system and stellar astronomy. It will measure the response of the solar system to the sun's changing energy output, a task that will complement results from another telescope on the Hitchhiker cross-bridge, a telescope that directly measures changes in solar energy. Extreme <b style="color:black;background-color:#ffff66">ultraviolet</b> radiation cannot penetrate Earth's atmosphere, so those studying Earth's ultimate energy source -- the sun -- at these wavelengths must conduct their experiments from space. UVSTAR scientists also will observe the Io plasma torus around Jupiter, supernovae remnants and the hot blue stars within globular clusters, or the very dense clusters of stars that hold important clues about stellar evolution. And should a comet or other special sudden event ("target of opportunity") occur in the sky, the scientists will observe these also. Broadfoot led the Voyager <b style="color:black;background-color:#ffff66">Ultraviolet</b> Spectrometer team that discovered the Io plasma torus just before the Jupiter flyby in 1979. The torus is an extensive, doughnut-shaped cloud of ionized atoms surrounding Jupiter at the orbit of its moon, Io. Jupiter's magnetic field traps ions formed from sulfur and oxygen that spew from Io, the most volcanically active object in the solar system. There are a million tons of material in the torus, which radiates as much power as all the electrical power plants on Earth. The ions emit their strongest radiation at extreme <b style="color:black;background-color:#ffff66">ultraviolet</b> wavelengths. Until UVSTAR, there was no instrument capable of forming images of the torus at such high resolution in each of its brightest emission lines. The UVSTAR spectral images are sharper than those Voyager could produce and those Galileo can produce. Also, Galileo is too close to the torus to image the entire structure, as does UVSTAR. The Hubble Space Telescope operates at wavelengths longer than those radiating from the torus. For this mission, UVSTAR is carrying an instrument called the Extreme <b style="color:black;background-color:#ffff66">Ultraviolet</b> Imager, which will measure Earth's atmosphere. It has two devices that will map the intensity of helium and oxygen ions in the atmosphere by scanning along the Earth's shadow line, allowing scientists to obtain precise measurements of Earth's ionosphere and plasmasphere. The ionosphere, which begins about 30 miles (50 km) above the Earth's surface but is most distinct at altitudes above 50 miles (80 km), is produced primarily by solar radiation on neutral atoms and air molecules in the atmosphere. It is important in the propagation of radio waves. The plasmasphere is a dense, cool plasma within the ionosphere that rotates with Earth just as the atmosphere rotates with our planet. LPL senior research scientist Jay B. Holberg heads research with STAR-LITE, unique as the first all-metal matrix telescope ever flown in space. Holberg and Broadfoot successfully proposed the idea for using extremely rugged aluminum-silicon carbide for a space shuttle telescope and began developing it 18 months ago. The metal composite material is very tough -- so tough that grinding tools are made of the stuff, Holberg said. This strength assures that STAR-LITE's 16-inch (40 cm) primary mirror will withstand the forces of launch much better than would a primary mirror of glass. The composite material also is lightweight -- a necessary feature for a space payload. And because all parts of the telescope are made of the same material, the telescope uniformly expands and contracts in changing thermal environment, relieving astronomers of some frustrating focusing problems, Holberg said. Researchers directed by Martin Valente of the UA Optical Sciences Center, a group experienced in making metal matrix mirrors for the U.S. Army, designed and built the mirror for the novel imaging spectrometer telescope. The UA's University Research Instrumentation Center built the roughly 3-foot telescope to fit on a scan platform that Broadfoot and others in the "LPL-West" group have used in several earlier space shuttle experiments. (The LPL West group is so named because it is housed in the Gould-Simpson Science Building, west of the LPL in the Kuiper Space Sciences Building on the UA campus.) Like UVSTAR, STAR-LITE works at the very short <b style="color:black;background-color:#ffff66">ultraviolet</b> wavelengths (900 to 1150 angstroms), a part of the electromagnetic spectrum that astronomers have only begun to explore. There are formidable technical challenges to working at these wavelengths, Holberg said: Extreme <b style="color:black;background-color:#ffff66">ultraviolet</b> wavelengths are detectable only from space, detectors are exposed because they cannot be protected with optical windows, all optics have to be reflecting optics rather than lenses, and only 30 percent to 40 percent of the light at these wavelengths is reflected, compared to the 98 percent reflectivity of optical telescope mirrors. Unlike UVSTAR, which depends on shuttle orientation to see its science target, STAR-LITE can point anywhere in the shuttle bay, cradled on its rotating platform. STAR-LITE has a larger aperture than UVSTAR and a much larger field of view, so that it is better suited to study extended structures, such as galaxies, supernova remnants and globular clusters. Holberg's group will use STAR-LITE (the Spectrograph/Telescope for Astronomical Research) to view the pattern of shock waves in supernova remnants, or the clouds of dust and gas blown out by the explosion of a star, for a better idea of how fast shock waves travel and what the clouds are made of. Other science targets include nearby star-forming regions and galaxies. These results, at the shortest <b style="color:black;background-color:#ffff66">ultraviolet</b> wavelengths, can be compared with data on red-shifted light from distant star-forming regions gathered by the Hubble Space Telescope to see how galaxies have changed over several billion years. Discovery carries another payload of special interest to Arizonans and infrared astronomers. One of four experiments aboard the Hubble Space Telescope Orbiting Systems (HOST) platform will test a new technology cryogenic cooler for the Near Infrared Camera and Multi-Object Spectrometer (NICMOS). The new, advanced cryogenics are being tested in the zero-gravity of space as a system to replace the current cold-storage bottle, or "dewar," that will keep NICMOS' heat-sensitive detectors cool only until about Jan. 1, 1999. Space-walking astronauts would install NICMOS' new cooling system in a servicing mission scheduled for launch May 2000. NICMOS was conceived and built by a team headed by Professor Rodger I. Thompson of the UA Steward Observatory, principal investigator, and UA astronomy Professor Marcia J. Rieke, deputy principal investigator. LINKS: http://shuttlepresskit.com Andrew Yee ayee@nova.astro.utoronto.ca Hа сегодня все, пока! =SANA=
    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: Deep Space 1 Planned For Launch On October 24 Привет всем! Вот, свалилось из Internet... October 19, 1998 KSC Contact: George H. Diller KSC Release No. 121-98 DEEP SPACE 1 PLANNED FOR LAUNCH ON DELTA II ROCKET OCT. 24 The launch of NASA's Deep Space 1 spacecraft aboard a Boeing Delta II rocket is targeted to occur on Saturday, Oct. 24, 1998. The launch window is 8:00:10 a.m. - 8:48:51 a.m. EDT, a duration of 48 minutes, 41 seconds. Liftoff will occur from Pad A at Launch Complex 17 on Cape Canaveral Air Station. The launch of Deep Space 1 on Oct. 24 is predicated upon an on-time launch of a commercial Pegasus rocket currently scheduled for Oct. 22. Should a second-day launch opportunity be required for Pegasus, the launch of Deep Space 1 will happen a day later than currently targeted, occurring on Oct. 25. The launch window on Sunday is 6:59:50 a.m. - 7:46 a.m. EST, a duration of 46 minutes, sixteen seconds. Deep Space 1 is designed to validate 12 new technologies for scientific space missions of the next century. The goal is to make spacecraft smaller, less expensive and more autonomous. Among the experiments aboard is an ion propulsion engine strikingly similar to those described in futuristic science fiction works. Also being validated is software that tracks celestial bodies so that the spacecraft can make its own navigation decisions without the intervention of ground controllers. Deep Space 1 has completed final checkout and was mated to the Boeing Delta II (7326) rocket on Oct. 12. It was encapsulated in the Delta's nose fairing for launch on Oct. 16. PRELAUNCH NEWS CONFERENCE A prelaunch news conference is planned for Friday, Oct. 23 at 11 a.m. in the KSC News Center auditorium and will be carried live on NASA Television. Participating in the briefing will be: *Dr. Marc D. Rayman, Chief Mission Engineer, Deep Space 1 Jet Propulsion Laboratory *Rich Murphy, Director of Launch Sites Boeing Company *Ray Lugo, NASA Launch Manager Kennedy Space Center *Bruce Clark, Delta Launch Vehicle Manager, NASA Goddard Space Flight Center *Leslie Livesay, Spacecraft Manager, Deep Space 1 Jet Propulsion Laboratory *Joel Tumbiolo, Launch Weather Officer, Department of the Air Force, 45th Weather Squadron Should the Deep Space 1 launch be rescheduled for Sunday, Oct. 25, the prelaunch news conference will be held on Saturday, Oct. 24, at 11 a.m. EDT. No post-launch news conference is planned. ACCREDITATION Those media without permanent accreditation who wish to cover the launch of Deep Space 1 including the prelaunch news conference on L-1 day should send a letter of request to the NASA-KSC News Center on news organization letterhead. It should include name and Social Security number or passport number. Letters should be faxed to 407/867-2692 or addressed to: Deep Space 1 Launch Accreditation NASA AB-F1 Kennedy Space Center, FL 32899 Deep Space 1 mission badges may be picked up on Friday, Oct. 23, at the News Media Pass & Identification building located at Gate 2 on SR 3, Merritt Island 8 - 11 a.m. On launch day, Deep Space 1 mission badges will be available at Gate 1 on Cape Canaveral Air Station located on SR 401 starting at 6:30 a.m. immediately prior to departure for Press Site 1. Should the launch be rescheduled for Oct. 25, mission badges will be issued at 5:30 a.m. STS-95 mission badges will be valid for the prelaunch news conference on L-1 day. However, a Deep Space 1 mission badge is required for all media covering the launch from Press Site 1 on launch day. For further information on Deep Space 1 launch accreditation contact Selina Scorah at the NASA News Center at 407/867-2468. REMOTE CAMERAS On L-1 day at 9 a.m. a NASA van will depart from the NASA-KSC News Center for Launch Complex 17 for media photographers who wish to establish remote cameras at the pad. LAUNCH DAY COVERAGE Media covering the launch should assemble at Gate 1 of Cape Canaveral Air Station at 6:30 a.m. on Saturday, Oct. 24, to convoy to Press Site 1. Should launch be rescheduled for Sunday, Oct. 25, media should assemble at Gate 1 at 5:30 a.m. After launch and spacecraft separation, media may leave via Gate 1 only. The codaphone will carry Deep Space 1 prelaunch status reports beginning on Thursday, Oct. 22 and may be dialed at 407/867-2525. This status report will be updated should the Oct. 24 target launch date change to Oct. 25 as result of the Pegasus launch attempt. NASA TELEVISION AND V CIRCUIT COVERAGE NASA Television will carry the prelaunch news conference starting at 11 a.m. EDT on Friday, Oct. 23. On launch day, Saturday, Oct. 24, countdown coverage will begin at 6:30 a.m. EDT and continue until a successful launch can be confirmed. This occurs upon acquisition of Deep Space 1 by the Deep Space Network's tracking station at Canberra, Australia, approximately 90 minutes after launch. Should the first launch attempt occur on Sunday, Oct. 25, commentary will begin at 5:30 a.m. EST. NASA Television is available on GE-2, transponder 9C, located at 85 degrees West longitude. Audio only of all Deep Space 1 activities will also be available on the "V" circuits which may be dialed directly at 407/867-1220, 1240 or 1260. Hа сегодня все, пока! =SANA=
    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: Mars Surveyor 98 Update - October 19, 1998 Привет всем! Вот, свалилось из Internet... 1998 MARS SURVEYOR PROJECT STATUS REPORT October 19, 1998 John McNamee Mars Surveyor 98 Project Manager Mars Climate Orbiter: Launch -52 days Pyro Initiation Unit (PIU) aliveness testing was conducted and an anomaly discovered when operating side A of the orbiter PIU ATLO Test Unit (ATU) is being investigated. This anomaly is evident only on the Assembly, Test and Launch (ATLO) test unit and not on the flight units and will not delay powered on testing of the orbiter. A full investigation will be conducted when the ATU is replaced by the flight PIU after diode rework on October 28. The flight PIU was examined and 19 cracked diodes and 180 coating defects were discovered (out of approximately 200 total diodes). Mars Polar Lander: Launch -76 days Radio frequency testing af the landed and direct links was completed. Flight PIU electrical mate was completed and electrical checkout is in process (with no anomalies as described under the orbiter report) with completion scheduled for tomorrow morning. Science walkdowns prior to closeout are in process. For more information on the Mars Surveyor 98 mission, please visit our website at: http://mars.jpl.nasa.gov/msp98 Hа сегодня все, пока! =SANA=
    Дата: 21 октября 1998 (1998-10-21) От: Alexander Bondugin Тема: Hughes' ion propulsion system to drive NASA's Deep Space 1 (Forwarded) Привет всем! Вот, свалилось из Internet... HUGHES SPACE AND TELECOMMUNICATIONS COMPANY Electron Dynamics Division P.O. Box 92919 (S10/S323) Los Angeles, CA 90009 Public Relations (310) 364-6363 Investor Relations (310) 662-9688 HUGHES' ION PROPULSION SYSTEM TO DRIVE NASA'S DEEP SPACE 1 TORRANCE, Calif., Oct. 19, 1998 -- The ion engines "Star Trek's" Mr. Spock dreamt of 30 years ago are now a reality. When NASA's Deep Space 1 spacecraft is launched from Cape Canaveral this month, it will carry a revolutionary ion propulsion system designed with NASA and manufactured by Hughes Electron Dynamics Division, a unit of Hughes Electronics Corporation. The NASA Solar Electric Power Technology Application Readiness (NSTAR) 30-centimeter system, consisting of an ion thruster, power processor, and digital control and interface units, was designed specifically to support NASA's future requirements. It is being validated by the New Millennium Deep Space 1 project. Unlike its commercial satellite counterpart that uses a xenon ion propulsion system, XIPS (pronounced "zips"), for north-south stationkeeping and for orbit raising, the NSTAR system will be the primary propulsion system for the Deep Space 1 spacecraft. The Deep Space 1 spacecraft may be the first of several to use the NSTAR system. Under the $8.1 million contract that was awarded by NASA to Hughes Electron Dynamics Division in 1995, two flight thrusters, and associated power processor and digital control and interface units, were produced. The advantage of ion propulsion is efficiency. Ion propulsion is 10 times more efficient than chemical thrusters. This translates into a reduction of propellant mass of up to 90%. For commercial communications satellites, the reduced propellant mass creates an option to reduce launch cost, increase payload, or increase satellite lifetime, or any combination of the above. For Deep Space 1, the improved propellant efficiency of the NSTAR system results in a lighter spacecraft that will reach its destination in half the time. Deep Space 1 is currently scheduled to reach the near-Earth asteroid 1992 KD in July 1999. By Oct. 1999, Deep Space 1 will have completed its primary mission and will be on a trajectory that could result in an encounter with Comets Wilson-Harrington and Borelly in 2001. "XIPS is the result of more than 40 years of research by Hughes and NASA. The NSTAR 30-centimeter system was designed to meet very specific operational parameters," said Tim Fong, manager of Hughes Electron Dynamics Division. "The NSTAR ion propulsion system on Deep Space 1 requires operation over a wide range of thrust and input power, since the solar power available drops significantly as the spacecraft goes further away from the sun. This NSTAR system is remotely programmable, allowing NASA to adjust its thrust to meet these changing conditions over the life of the mission." In addition to the 30-centimeter NSTAR system designed for NASA, Hughes Electron Dynamics Division also produces two commercial XIPS systems: a 13-centimeter unit that is an option on the HS 601 spacecraft built by Hughes Space and Communications Company, and a 25-centimeter version that will debut on Hughes' first HS 702 in early 1999. Hughes Electron Dynamics Division built the first commercial XIPS system, which was launched Aug. 28, 1997, on PAS-5, an HS 601HP satellite for PanAmSat Corporation. Hughes Electron Dynamics Division is a world leader in the design and manufacture of microwave, traveling wave-tube amplifiers, and ion thrusters for commercial and military applications. The earnings of Hughes Electronics are used to calculate the earnings per share attributable to GMH (NYSE symbol) common stock. Andrew Yee ayee@nova.astro.utoronto.ca Hа сегодня все, пока! =SANA=

    сайт служит астрономическому сообществу с 2005 года